Thursday, August 2, 2012

mengidam....

Dah masuk 6tahun aku hidup diperantauan...byk juga masakan baru yg aku cuba buat..ok kalau kat malaysia mmg tak heran dah nak main masak2 ni, keluar rumah jer berlambak2 makanan yg dijual..tapi tak per..pengalaman susahnye nak dapat beli beli mknan mcm tu x semua org rasa..sekurang2nye aku tahu mcm mana perasaannye org2 yg hidup susah diluar sana..walaupun x sama sebab aku ada duit boleh buat sendiri..tapi diorg takde duit nak beli bahan pun..So moral of the story jgn lah membazir dan kalau ada duit lebih tu ingt2lah org yg susah tu kan :(

Sebelum puasa hari tu sempatlah jugak aku cuba test power buat popia basah..Alhamdulillah boleh lah tahan..mmg x perfeclah sebab 1st time pun buat..actually aku ni jenis suka cuba sekali seumur hidup..pastu jgn harap nak buat lagi..hehe..tambahan benda yg cerewet2 ni...so sebab tu aku ambik gak gambar buat koleksi aku di masa depan nanti...resepi mmg dah terbaik x silap sumber dr my resepi..tapi mcm biasa aku jenis suka derhaka..patut bancuhan kulit tu perap setengah jam tapi aku 15 minit pun aku belasah buat dah..mmg jenis x penyabar sebijik mcm ayah aku..kikiki..sos dah mengancam..sayur tu mmg kacang jer lah kan..cuma kulit tu aku xberapa pandai nak tebar..biasalah tangan tak berseni...heh..



bila buat nipis sgt kulit tu akan cepat koyak so buat tebal sikit..oklahkan..sekurang2nye dalam 6tahun berkhidmat sebagai chef pernah gaklah buat popia basah....ngeee

ok ni kisah sosej roll pulak..aku mmg jenis kuat teringin sampai laki aku pun dah naik malas nak layan..hehehe..disebabkan stok sosej aku x  byk sebab qaira x berkenan pun makan sosej ni..aku pun x beli masa balik, tinggal 3 ketul jer itu pun ehsan Shaz yg belikan masa dia dtg ari tu..disebakan aku kuat teringin, terngiang2 masa zaman kanak2 dulu pernah beli sosej roll kat hospital..paling yg aku ingt masa angah aku masuk hospital buat operation. ptg tu ayah belikan sosej roll ni..ya ampun sedap bangat tau..So dah beso panjang ni xkan lah nak pi hospital tu takat nak beli sosej roll sedap tu kan..entah ada ke tak de lagi aku pun tak pasti..so apalagi test lah power kepakaran memasak yg ala suam2 air masak ni kan.kikiki...

Taraaa..jadipun..sedapp jugak sebab mkn panas2..hehe ranggup diluar lenbut dan lemak di dalam..kehkehkeh..Qaira punye original je..dia request xnak serbuk roti dan sosej..kire roti gulung telo jer lah namanye..hehe



ok..selesai sudah keteringinan aku yg mengalahkan ibu mengandung....hehehe

No comments:

Post a Comment