Friday, July 29, 2011

usaha tangga kejayaan...

Semalam punye cerita..org kata x cuba x tahu kan..akhirnye aku dgn rajinnye mencuba buat egg tart setelah mendapat sumber inspirasi dari kakak ipar yg dah buat portugis egg tart ni..

Namun percubaan pertama macam gagal sikit..punca pertama maybe pakai paratha..paratha kat sini bau wangi sikit dan aku x berapa suka bau wangi tu..kedua patutnye aku kurangkan gula, tapi bila aku sukat ala 1/4cup ciput je..so aku teruskan jugak dgn resepi asal..hasilnye nampak sgt tekstur tu mcm manis gula..walaupun anje aku yg comel makan 3ketul egg tart yg pestime aku buat ni..hati rasa meronta2..xpuas hati betul!so aku gigihkan diri pergi oliver tgok kot2 ada puff pastry ..ada pulak tapi mahal nak mampos 30yuan ko/15hengget ..kat msia baru berapa henget je kan puff pastry ni..xpe sebab x puas hati punye pasa aku beli jugak...

Lagipun balance acuan telo masih ada separuh lagi sebab roti paratha ada 2keping je dlm fridge..so mmg byk lagi balance telo..aku dgn poyonye mengedit sikit acuan telo tu..aku tambah lagi sebijik telo kuning, tambah lagi susu dan whipping cream ikut sesuka hati "dgn harapan intinye tu jadi lemak2 sikit" dan dapatlah kurangkan rasa manis gula tu kan...dan hasil nye buat haku tersenyum sorang2!!ngehngehngeh...

Percubaan pertama yg mmg mengecewakan sebab bila kuarkan paratha tu melekat2 hasilnya tinggal sikit jer paratha yg tinggal bila nak makan..erm ker perlu isi planta kat acuan tu erk bagi x melekat..


ko tgoklah nak makan pun x de selera..tapi rasanye ok2 jelah..licin gak kitaorg makan..time kasihlah pada anak dara sebab makan 3 ketul..kekeke

Percubaan kedua setelah di ubahsuai :

anak dara mkn 3 ketul,
Ayah kata lemak berkerim lagi sedap dr kedai (yelah tu),
Mummy pula rasa girang gumbira x sbar nak tunggu berbuka...

Susah gak nak agak isi inti nye tu, 1stime bila isi sikit sgt jadi mcm x naik, bila isi terlebih sikit jadi macam hangit sikit kat tepi2 tu, tapi pastry yg kat bawah x de hangit pun..ekceli aku lebihkan sikit masa nak bakar tu ikut resepi 20minit, sebab aku suka hangit2 sikit..so aku kasi 30 minit..

Kita close up sikit...ye aku tahu! x der lah sama macam kat kedai pun rupenye ekceli aku tenyeh2 je pastry tu kat loyang patutnye gelek2 dulu, pastu potong bulat2 ..sebab dah tak sabar punye pasal pastry xlembut lagi aku dah kerat2 4segi ..haha korang jgn ikut perangai buruk aku ni ok..hehe tapi xper aku tahu korang semua mmg xde lah perangai burok mcm aku ni kot sebab tgok gambar korang mmg cantik giler hasil masakan korang tau!!

tapi aku tetap rasa suka sgt sebab akhirnye dah berjaya pun buat portugis egg tart ni..walaupun burok rupenye tapi rasa nye boleh tahan, mmg senang sgt nak buat..korang kat msia tu lagilah senang nak buat sendiri sebab bahan2 lagi murah kan so rajin2lah buat sendiri ek...aku ingt mcm byk je aku buat kali ni tapi dlm hati kata xpe bajet nak simpan utk breakfast tapi rupenye mlm tu jugak licin satu pingan tu.. hehehe
sonok pulak rasanye bila usaha mencapai kejayaan..."wink wink"

No comments:

Post a Comment