Wednesday, July 27, 2011

Ramadhan..

Lagi 4 hari je lagi kita nak sambut ramadhan, sgt cepat masa berlalu..Alhamdulillah, nilah ramadhan yg ke 6 yg akan disambut dgn incik somi setelah bergelar somi isteri..wah dah masuk ke 6 ye kojap je rasa..yelah dr tahun 2006 hinggalah tahun ni..1stime sambut lepas kawin masa di Sri lanka dulu kala..mmg sgt2 lah sedih 1stime sambut kat sana..sedih pasal apa..sedih sebab tiap2 hari kena masak..huhu!^_*(haih teringat pulak kuih2 sri lanka dan manisan waitalapam)ekceli bila dah dok lama rasa sedap gak samosa n bla bla masa kat sana dulu..waitalapam mula2 x lalu nak mkn tapi lama2 rasa suka bangat!walaupun suka Tapi xnak lah belajar buat sebab kegunaan telo yg byk dan manis ni x elok kan(alasan seorg pemalas) bila kenang2 nilah yg best nye bila dok obersea ni..mcm2 kenangan & makanan berharga yg dpt dikecapi..

Dan ramadhan kali ni adalah kali ke2 kami sambut di bumi china pula..Kat sini berbezalah dgn sri lanka, sebab org muslim sini mana ada jual kuih muih ni..kalau adapun kuih tradisi diorg pau goreng cicah susu pekat..hehehe..x berapa nak meletops pun uols..apa barang pau cicah susu pekat..grrr..

Walaupun x de jual kuih2 sedap yg dpt memuaskan nafsu berbuka ku nanti, tapi aku x delah merungut sgt sebab skill buat kuih aku pun mcm dah meningkat sedikit demi sedikit skrg..bg aku yg penting ada restaurant2 spot yg dpt memuaskan nafsu ku sudah memadai..ngeh ngeh..korang tahu x, ada restaurant chef melayu dah bukak kat gz ni tau..kitaorg x pergi lagi..tapi chef melayu dari Msia uols..Insya'Allah nak try berbuka pose kat situ nanti..harap2 meletops lah kan...

Mcm biasa makan luar tu mmg wajib tapi seminggu sekali lah je kan..Apa2 pun setelah bergelar seorg isteri dan mummy "seperti biasa air tangan si isteri & mummy mmg wajib lah kan setiap hari"..Disebabkan lagi sebulan nak balik, aku kena up kan balik semangat masak sedap2 ni..haih kalau x up makin kering ler pulak incik somi aku tu nanti kan..

So dgn ada nye bahan2 ni dapatlah balik menaikkan semangat memasak ku tu nanti..ngehngeh!!

total adalah 50henget..ambik ko sebakul aku beli..stok 2-3bulan uols!kedai dr thai ni agak jauh..demi menjimatkan kos pengangkutan (pergi balik dlm dlm 60yuan kot)...so baikler dibeli byk2 mcm ni...

Dgn adanye bahan2 ni dapatlah aku buat LAKSA..bukan laksa perantau ok..ni laksa betul sebab semua bahan perfect!

En.somi kata nilah laksa paling sedap yg pernah aku buat..tocei2 incik somi!
Berterima kasih sgt aku dgn daun kesum..selamatlah makcik tu bgtau nak daun laksa tak..makcik kedai tu pun dah pandai uols..yelah semua geng2 aku beli kat situ mesti diorg cite2 punye..anyway,thank u lah sgt2 kat geng2 aku yg bgtau aku kedai dr thai ni...tanpa kedai ni xde maknalah nak masak semua ni kan..Bunga kantan aku kirim dgn adik beradik..ada seketul je lagi..aaa jadilah..lepas lah nak tunggu stok baru masa balik raya ni kan...

Mlm nye pulak aku buat nasi kerabu tapi nasi kaler kuning jelah yg mampu aku buat yg penting daun limau purut dan serai ada..aku rasa sama je rasanye biru @ kuning..mungkin kalau beza pun x delah effect mana kot.janji buat kali ni ada daun kesum..selama ni aku buat x de daun kesum..ye, mmg makin meletops lah kalau ada daun kesum sebagai ulam..bau bauan nye jadi lain sikit..makin naiklah org kate..

cuba tgok tgn siapalah yg tembum tu kan..hihi sedap digigit2 tu :)
simple je nasi kerabu aku ni, telo tu baru semalaman je diperam dgn garam..haha xtahan punye pasai belasah janji ada rasa masin2 sikit oklah tu...ulam2 tu patutnye halus2 sikit tapi aku dah penat buat kerisik ikan, sambal belacan dan sambal..so maleh aku nak racik halus..sebab bila makan nanti dah nak gaul2 semua tukan..teringt masa makan nasi kerabu ramai2 kat rumah Kelana jaya & PA dulu..selalunye kalau nasi kerabu ayah mmg xkan belikan satu sorang punye, paling byk beli dlm 2- 3 nasi kerabu pastu dgn nasi lemak ke mcm tulah..sebab nasi kerabu ni dulu2 x berapa pandai nak mkn sebab kitaorg pun kecik2 lagi masa tu..so kitaorg adik beradik & mak akan makan kongsi2 kalau time makan nasi kerabu ni..kalau makan dgn mak, mak akan gaul2 kan semua dgn tgn..sedap bertambah lah sedap rasanye bila makan berebut2 kan..hehehe

Masa berlalu, mcm x percaya sekarang, aku dah pandai buat dah nasi kerabu ni..walaupun maybe x delah sesedap mana..tapi bagi yg dok jauh dgn kg halaman terubatlah rindu nak makan makanan yg tradisioanal ni kan..hehehe

Lepas mkn, layan citer pulak..ambik ko KL gangster dah sampai China..aritu jumpa KL drift..smlm jumpa KL gangster pulak..glamer sungguh shamsul yusof erk...Layannzzzz....

p/s : Selamat menyambut Ramdhan yg mulia semua (*_*)

2 comments:

  1. wah hebat ni! orang ingat org kena duk oversea jugak la baru rasa berdikari nak buat sume2 ni. heheh.sbb skng klo tingin je suh mak je yg buat. nasik kerabu tu mmg xpenah pk boleh bt sendri sbb macam leceh kn. hebat la k.cik dapt buat sume tu.

    Cd tu tak leh blah. jauh die merantau ye. hehehehe

    ReplyDelete
  2. kalau akak kat msia pun akak rasa akak tak akan buat jugak ina, sebab kat msia boleh beli je kan..

    Tapi kalau buat sendiri mcm puas hati jugaklah, kita buat ikut selera kite..mcm bg cik kalau nasi kerabu kat kedai dia x nak mkn sebab taruk budu kan..tapi bila buat sendiri dia mkn sebab akak tukar budu ke ikan bilis je..so puas hatilah sgt bila dapat buat sebab bg cik suka gak mkn!

    mak ina buat mesti sedap, sebab ina masak haritu pun dah sedap!terigin nak makan mee mamak ina lagi ni..huhu

    ReplyDelete