Wednesday, June 15, 2011

Setahun jagung..

Genap setahun kami di bumi china ni..bermaksud dah setahun jugak mami dan qaira x balik tanah air..wuwuwu cepat je masa berlalu bermaksud dah setahun jugak aku x jamah kfc ..hehehe
Seyes berada di sini sgt berbeza semasa aku berada di colombo dulu..tapi apa2 pun aku bersyukur ditempat kan di colombo sebab berdasarkan citer kwn en.somi, byk jugak 3rd world country yg lagi teruk dari colombo..ekceli, colombo pun lagi ok dari india terutama dr segi kebersihan, makanan dan environment dia lagi cool lah...Alhamdulillah, masa en.somi berkhidmat di colombo dulu dapat boss pun best..cuma di awal2 tu agak ketat sikit dapat boss pompuan, tp lepas setahun tukar boss lelaki legaa sgt dapat boss yg baik..

Bila beralih arah ke sini pulak, pasti terdetik jugak dihati jgn lah dapat boss yg cerewet...Alhamdulillah rezeki kami sekali lagi dapat boss & puan yg best..bertambah syukur dapat pulak duduk kat sini..entahlah bagi aku antara kelima2 mission yg ada kat china ni, aku bersyukur sgt dapat kat sini..org kata kat sini syurga shopping..ya! sgt betul istilah tu..cumanye sejak menjak ni harga semua naik sikit, maybe pasal kenaikan harga raw material dan org pun makin ramai datang lepas sukan asia lah terutamanye dan jugak lepas masuk majalah tiga..seyes tiap2 hari ada jer org malaysia dtg...kalau aku kuar hujung minggu tu mmg berduyun2 jer lah group yg turun sini..meriah tgok diorg dtg ramai2..hihi

Bila aku imbas balik setahun yg lalu, pertama kali aku jejakkan kaki ke sini...masa tu rasa mcm susah je segala2nye..beli mknan susah...ubah angin ni bukan senang semua badan effect teruk batuk demam x yah ckplah..segala2 nye rasa mcm penat penat penat nak mulakan hidup di tempat baru...lagi satu penat bdn ni hidup pindah randah..nak tergelak pulak rasanye bila ingt2 balik saat tu...

Namun, semakin masa berjalan semakin aku cintakan tempat ni..walaupun x der lah semua nye baik belaka, ada gak yg kena berjaga2 terutama bab2 pemakanan apa apa pun aku usaha, berdoa dan tawakal..mcm halal dan haram, bahan2 mknan local ni aku mmg elakkan beli kecuali kalau stock betul2 habis..tapi bahan2 mentah mmg x dapek nak elaklah..tapi aku campo2 gak kalau sayur tu kadang2 beli gak yg organik ..mmg mahal tapi family aku ni masih kecil, so still oklah kan tapi selalu kalau organik aku beli salad je lah sebab nak mkn mentah2 kan...Apa2 pun aku bersyukur sgt sebab bawah apartment aku ni ada oliver supermarket brg2 import punye kedai..lega xdelah meroyan sgt aku nak gi Metro..metro ni semua brg2 import..ekceli aku x pergi2 pun lagi sebab jauh sikit dan kitorg ni family kecik pun, lagipun kitaorg dok mengirim ikut kontena org..so stok tu alhamdulillah ada je lah lagi...lagipun en.somi wekend selalu jugak bz..mmg x sempat lah nak pergi..sebab bila wekend yg en.somi free tu kitaorg suka shopping brg2 keperluan diri dan perkakas rumah...

Bila bercerita pasal tempat kitaorg berlindung..aku suka dgn rumah aku skrg ni..kawasan strategik..dekat dgn pasar, bila gi pasar ada mcm2 kedai..selalunye aku akan singgah kat kedai stationery beli brg2 keperluan qaira belajar, ada kedai runcit, kedai bunga, kedai pets, kedai ikan, kedai tupperware,kedai cd cetak rompak hihi, ada jugak kedai2 baju ..baju budak2 pun ada so bila aku bosan aku singgah lah kedai2 ni carik baju qaira xpun aksesori qaira..kat sini ikut musim bila musim sejuk mcm2lah aksesori musim sejuk yg kuar..masa musim sejuklah yg best sebab mcm2 boleh beli..satu lagi lately, kitaorg giler suka pergi kedai lopan tukang jahit..mmg puas hati lah dia jahit..aku pun giler suka tempah kemeja skrg..yelah kalu beli ada jer yg x kena kan, tgah senang nak tempah ni mmg kerja aku bulan2 menempah je lah skrg..bosan2 apalagi tolak stroller angkut qaira gi kedai lopan...yg best nye harga ikut size..wakaka so kitaorg yg size kecik ni murah sikit lah dlm 10yuan..x delah beza sgt tapi cam kelakar2 jugak agknye benang punye cost tu ciput sikit kot..kekeke
tapi kedai2 kat sini selalu jer bukak beberapa bulan dan lepas tu bungkus, so bertukar2 lah kedai nye..Selain tu ada jugak restaurant muslim, ni lah bab yg paling best sebab ada 2 kedai walupun kecik je kedainye tapi byk manfaatnye utk kitaorg..so kalau aku bosan tahap gaban aku singgah je lah tapau beli mee or lauk2 diorg ni..ok gak sedap lah dan harga pun murah..hihi

Pasal apartment pulak, walaupun apartment ni agak lama, tapi puas hati lah dari apartment yg aku pernah duduk kat colombo..sebab ada swimming pool utk anak dara aku mandi manda dan menggelapkan kulit nye tu, yelah kat colombo kitaorg duduk tepi lautan hindi x dapek nak terjun kan..bila ada pool bestlah sikit tapi seyes dah legam dah anak aku ni..xtaulah ada harapan cerah balik ke dak...selain tu ada gak playroom..sementara qaira x masuk sekolah ni benda2 ni byklah membantu aku dan qaira mencari kawan2 baru..walaupun kdg2 ckp mcm itik dan ayam..belasah je lah...selain tu walaupun cabel tv kat apartment ni x meletop, tapi aku ni jenis x layan sgt omputih so ada 2 channel korea pun aku dah puas hati dan telinga ni masyuk jer dgr alunan2 merdu lagu korea..selain tu aku layan citer dr tenet je lah kan...

Bercerita pasal musim pulak..ni yg interesting nye bila duduk negara yg ada musim2 ni..yelah2 aku tahu kat europe tu mmg lagi bestlah..tapi bagi aku kat sini pun unik gak..masa aku mula2 dtg dulu tgah musim hujan masa ni musim buah laici..maksudnye skrg ni pun tgah musim buah laici..so kenangan pertama kitaorg kat sini adalah di musim buah laici..org kata laici gz ni mmg paling terbaik erk..mmg sedaplah mkn buah baru petik siap ada daun2 lagikan..lepas musim laici masuk pulak musim panas/summer erk..masa ni pulak dalam bulan 8 kot dah start musim buah longan/buah mata kucing pulak..berlambak2 lah buah ni kat kedai buah pulak...

Lepas habis musim longan, masuk pulak musim sejuk masa tu diorg dah start jual buah2 strawberry, berry's,peach...qaira mmg suka lah bila masuk musim ni sebab qaira suka sgt makan buah strawberry..mmg sejak kat colombo feveret buah qaira adalah buah strawberry..walaupun masam laju je mkn....erm ok ke mkn buah strawberry byk2..aku search mcm bagus jugak so aku terus jelah beli..harap2 oklah kan...

Lepas tu bila masuk bulan january tu dah nak dekat2 chinese new year meriah pulak dgn buah limau..merata2 lah nampak buah limau ni..tapi ingt buah limau yg depa hias kat pokok tu x boleh mkn tau...hehe limau kecik2 ni mmg sedaplah sebab senang nak makan dan nak kupas...pastu masuk lah musim spring masa ni diorg byk ambik buah2 dr luar mcm buah doyan, manggis, rambutan semua pun ada..aku rasa mmg ambik dr thai lah kot...dan mcm tulah seterus nye..dan kembalilah kami ke musim buah laici balik..tanda nye setahun sudah berlalu...........oh satu lagi, walau pun kat sini ada 4 musim tapi kat sini beza lah dgn kat bahagian atas2 mcm beijing dan shanghai..kalau ikut geografi kat belah atas2 tu lagi cantik lah lagipun kat belah atas2 tu ada snow..mcm kat sini, HK, macau dah bawah2 ni dapat tempias2 jer lah....x delah dapat merasa snow, musim luruh daun kuning2 tu bagai...hiksss

Itulah pengelaman aku selama setahun kat sini, bila masuk bab2 shopping aku ni nak kata terror sgt pun tidaklah..biasa2 je sesuai dgn pengalaman setahun jagung lah baru..x derlah expert sgt sbb kdg2 still kena tipu gak lagi..cuma en.somi jenis konpiden sikit masa nak beli dan rajin tawar2 ni..aku ni jenis pemaleh kalau rasa nak sgt benda tu aku belasah je beli..hihi

Bila dah beralih arah kesini , barulah kitaorg rasa enjoy berposting..patutlah kwn2 yg dapat negara best2 tu mcm x kisah jer kalau x kena panggil balik..hahaha baru aku tahu skrg nikmat posting tu, sebab kat sri lanka dulu asyik mengeluh itu ini x tentu pasal, angin naik satu badan lah bagai..rupanye negara membangun ni mmg lain sgt dgn 3rd world country..namun, walaupun duduk sini, xdapat lah aku balik selalu tapi xde lah rasa mcm nak pengsan mcm kat sri lanka dulu..rindu dgn mak ayah tu mmg confirmlah kan..tapi jalan ni yg kitaorg pilih..nak balik selalu pun makan ribu2..yelah en somi dah 6 tahun berkhidmat kat luar ni..kalau kerja nye menghabis kan duit beli duit kapal terbang je manjang x dapek pulak kitaorg nak menyimpan utk masa depan..so kitaorg grab lah benda2 yg bermnafaat ni dulu..Insya'Allah tinggal lagi 2 tahun kitaorg kat sini..lepas ni plan mmg balik tanah air so boleh lah puas2 kitaorg berbakti dgn mak ayah pulak kan..hehehe

2 comments:

  1. dah setahun ek kak aby???
    cepat je rasa masa ni berjalan.....

    bila lah agaknya kitaorg nak sampai kat sana...
    hurm...
    nway, kitaorg mish sgt2 kat kak aby n family....
    looking forward to see u guys in august....
    lots of lav from us here....

    ReplyDelete
  2. tulah dah setahun kitaorg x balik, kitaorg pun dah rindu sgt nak lepak2 dgn korang semua..makan ramai2 atas meja..haih, x sabar x sabar!!...

    Korang kena dtg jugak nanti tau..b4 kitaorg balik mmg kena dtg gz ni...
    lots of luv from kitaorg jugak (^_*)

    ReplyDelete