Tuesday, July 31, 2012

Kisah dadih vanilla ku..

Smlm selepas membace blog kak nani rostam pasal dadih susu lembunye, beriye iye aku nak buat jugak..dadih pun ada pulak tu, makin berkobar2 smgt aku.disebabkan ni 1st time buat dadih instant keterujaan menjadi2 bila dpt resepi kak nani yg mengancam tu..bace kat cara2 plastik dadih tu mcm mencurigakan aje yolah air +susu cair..erm langsung tak mengujakan diri nak buat...tapi bila dapt resepi kak nani yg gunakan full cream milk hati melonjak tak sabar nak cuba..buat separuh sebab takut tak habis, bygkan mkn berdua..namun atas kesilapan teknikal den kerana pestime beli coffeemate kat cina ni tak plak aku tahu coffeemate nye dah sekali dgn gula, milo kat sini pun depa dah taruk awal2 gula..huhu..so giler manis dadih vanilla ku...tension bangat sebab kos nye yg mahal, so masa sahur aku adjust balik campur air  dadih serbuk tu bagai semula....dgn selambanye panaskan balik dadih yg dah siap tu campo air bagai, selamat textures nye ok bila dipanaskan balik..alhamdulillah..hasilnye den tak pasti lagi ..harap kuranglah manis nye tu nanti..


Bread puding with vanilla sauce..takde strawberry belasah jer buah dlm peti ais..


Resepi dari blog kak nani mmg sedap2 belaka, aku dah try kuih bom nye sedap..dah try cucur udangnye juga..bread pudding dan vanilla sos nye pun lomak berkrim, aku ni jarang mkn bread puding pernah mkn sekali kakak ipar aku buat, guna susu manis so manisnye teramat..mmg berbeza bila pakai full cream milk lah kan..actually resepi yg mahal kosnye haruslah hasilnya pun nanti tip top..hehe..resepi ke4 dadih susu lembu nilah yg aku cuba, mmg sedaplah kan pakai susu full cream lagi2 susu yg aku beli import dr new zealand pulak tu..sekotak 1 liter jer dah cecah rm11..mmg mahal tapi ada tanda halal, susu dari new zealand ada tanda halal so walaupun mahal terpaksalah redha membelinye sebab anak dara aku ni tak suka susu yili brand sini(ada tanda halal gak) bak kata anak den susu cina x sedap..tapi aku rasa sodap jer..yogurt pun aku pakai brand yili ni jer..sedap jugak bila buat fruits yogurt resepi kawan den..selalu jer teringang2 nak makan tapi taruk cream cheese dan kosnye mahal sikit so tak leh lah buat selalu sgt...lgpun gomok den nanti..hehe.    




Berbalik pada dadih vanilla aku, dalam peti ais ada 5 tupperware ko tau..siapalah nak perabihkan semua tu nanti..huhu..en somi aku kata minggu ni tak yah buat dessert lagi lah nampaknye..kekeke..maybe nak bagi kawan aku kat atas ni nanti..harap2 oklah rasanye!!!...


Smlm aku buat nasi minyak, rendang daging dan kari ayam, acar timun dan goreng papadom..alhamdulillah sedap mcm makan kat kenduri kawen jer aku rasa smlm..hehe disebabkan rendang dan kari tu saje jer aku buat lebih sebab plan hari ni nak masak nasi lemak dn rotijala jer..juz tambah sambal ikan bilis je hari ni..ok terngiang2 sambal mak ngah qaira yg sedap tu..ok nk email mak ngah nak mintak resepi lah...


Ok hari ni,esok, lusa, tulat aku punye dessert adalah dadih lembu je lah...huahuahua...takpe susu mmg baik utk kesihatan..Kalo manis lg mkn dgn buah yg masam2 bole lah veranganns mkn mcm ala ala pavlova giteww...
Next project nak try buat tart nenas..harapan mmg mengunung tinggi ..pestime nak try buat ni....huhuhu...

No comments:

Post a Comment