Tuesday, December 20, 2011

Masa utk mencuba!!

Semenjak duduk kat negara china ni, byk benda2 baru yg dpt aku belajar..salah satunye ada pasal 2 bahan ni..Al kisah nye masa pot luck yg lepas, selain berborak2 pasal itu ini..kitaorg juga telah membangkitkan isu benda alah ni..Masa tu tuan tanah hidangkan air teh bunga dan diisilah dgn kuaci merah..Aku yg daif ni, buat pertama kalinye lah tahu pasal kewujudan kuaci merah ni ( xtau apa nama betul kitaorg panggil kuaci merah je)!

Menurut kawan cine kitaorg kat sini, kuaci merah ni adalah sgt baik utk  mata dan juga buah pinggang..selain tu dari sumber kawan yg lain jugak mengikut al kisah dulu kala..

"masa raja merantau, terjumpalah beliau seorg makcik tua dan seorg budak..apa bila ditanya adakah budak itu anak kepada makcik tua itu..mak cik tua itu berkata "ini adalah cucu saya"..Raja pun sgtlah terkejut sebab makcik tua tu nampak sgt muda utk bergelar seorg nenek..Dan bila ditanya rahsianye "nenek tua itu pun berkata "sy mengamalkan minum air biji kuaci merah ni" ala ala mcm tulah kot hehe..begitulah al kisahnye..tapi xtau lah kisah benar atau pun tidak..ni apa yg kawan citer lah mungkin berdasar kan citer penduduk sini kot ...maleh pulak aku nak search bagai!!

Selain tu tamar kering tu pun sgtlah glamer utk kesihatan..tapi aku lupa pulak tnye, baik utk apa..tapi kalau kita tgok  masakan korea, china ke mesti dlm sup ayam depa letakkan tamar kering ni..dan campur lah sikit kuaci merah tu..seyes sup ayam anda akan rasa lagi sedap...ditambah lagi berkhasiat Insya'Allah dgn izin Allah...Tamar kering ni pun byk muslim yg selalu jual tepi jalan..so setelah mengamalkan isi dlm minuman panas setiap hari dapatlah aku bantu perniagaan org muslim jugak kan..Dan bagi aku, setiap hari aku dah start amal kan minum air suam isi lah 3-4biji kuaci merah dan jugak seketul tamar kering tu..air suam pun jadi sedap..bau nye wangi dan dgn harapan aku akan nampak lebih muda lah nanti..ngehngeh!!!

Kepada yg ingin mencuba silalah..kita cuba je lah org kata berusaha x de rugi mana pun..rasanye kat Malaysia kat kedai ubat cine mesti ada punye jual..kat supermarket pun mungkin ada cuma kita jer yg xperasan sebab x jual meluas2 sgt kan dan bukan benda komersial pun..tapi kalau kat China ni mmg glamer kat mana2 mesti jumpa je...Apa2 pun selamat mencuba!!~

2 comments:

  1. wowwww...bestnya aby blh cuba2 menda gni....nanti share2 lah resepi2 best pakai kuaci dgn tamar ni ek....bler la nak p sana rasa sup ayam aby dgn kuaci merah....

    ReplyDelete
  2. tapikan bila time akak dtg sup tu gerenti jadi xsodap nye..gelabah yer masak utk tetamu..kekeke

    tulah, bila akak nk dtgnye ni..kitaorg dah masuk tahun ke2 dah tahun ni...hehe

    ReplyDelete